Żłobek i Przedszkole Montessori Skip to main content
Żłobek i Przedszkole Montessori

Integracja sensoryczna

📌 Czym jest Integracja Sensoryczna?

Twórczynią koncepcji Integracji Sensorycznej była amerykańska psycholog i terapeutka zajęciowa dr Anna Jean Ayres, która poświęciła swoje życie na badanie przyczyn zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz sposobów ich terapii.

Integracja Sensoryczna (SI) to proces, w którym mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje oraz łączy ze sobą informacje pochodzące ze wszystkich zmysłów. U większości dzieci proces ten rozwija się naturalnie, jako efekt codziennych aktywności. Jednak u niektórych dzieci może przebiegać nieprawidłowo lub w niewystarczającym stopniu, co prowadzi do trudności w nauce, funkcjonowaniu społecznym, a nawet w zachowaniu.

🛑 Objawy zaburzeń Integracji Sensorycznej

Dzieci z dysfunkcją SI mogą przejawiać różne trudności, np.:
✔ Często się potykają, przewracają
Nie tolerują zabaw związanych z brudzeniem rąk
✔ Nie lubią lekkiego dotyku, ale tolerują mocny nacisk
Unikają mycia twarzy, czesania, obcinania paznokci
Szybko się męczą
✔ Są stale w ruchu – biegają, skaczą, huśtają się
✔ Nie lubią zatłoczonych miejsc i nadmiernych bodźców
Unikają zabaw ruchowych i sportów
✔ Mają wysoki próg bólu – nie reagują na drobne urazy
Nie tolerują określonych materiałów ubrań (np. wełny)
✔ Mają opóźnioną mowę lub trudności z wymową
✔ Mają problem z koncentracją uwagi
✔ Podczas zajęć stolikowych często podpierają głowę
Nieprawidłowo trzymają kredkę lub długopis

🛠 Jak wygląda terapia SI?

Terapia Integracji Sensorycznej odbywa się w specjalnie przystosowanej sali wyposażonej w specjalistyczne przyrządy. Sprzęt ten stymuluje różne układy sensoryczne, m.in.:
🔹 Przedsionkowy – odpowiedzialny za równowagę i koordynację ruchową
🔹 Proprioceptywny – kontrolujący napięcie mięśniowe i świadomość własnego ciała
🔹 Dotykowy – pozwalający na właściwe odbieranie bodźców z otoczenia
🔹 Wzrokowy, słuchowy, węchowy – pomagający w prawidłowej percepcji świata

Dla dziecka terapia jest formą zabawy – dostosowaną do jego możliwości i potrzeb. Ćwiczenia mają na celu dostarczanie kontrolowanej ilości bodźców, aby ułatwić prawidłowe przetwarzanie informacji sensorycznych.

💡 Indywidualne podejście do dziecka

Dziecko, które rozpoczyna terapię SI, musi poczuć się bezpiecznie w nowym miejscu. Dlatego pierwsze spotkania skupiają się na:
Poznaniu terapeuty i budowaniu relacji opartej na zaufaniu
Obserwacji zachowania dziecka – jego preferencji, reakcji na bodźce i sposobu eksplorowania otoczenia
Wypełnieniu kwestionariusza sensomotorycznego przez rodziców – to ważny element diagnostyki

Na podstawie obserwacji i wywiadu terapeuta opracowuje indywidualne cele terapeutyczne oraz strategię pracy z dzieckiem. Rodzice są w stałym kontakcie z terapeutą, aby na bieżąco omawiać postępy i sposób dalszej pracy.

📣 Dla kogo jest terapia Integracji Sensorycznej?

Metoda SI jest stosowana u dzieci, przejwaiające trudności w różnych obszarach funkcjonowania, m.in.:
Dzieci ze specyficznymi trudnościami szkolnymi (np. dysleksja, dysgrafia, dysortografia)
Dzieci z ADHD i ADD
Dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Dzieci z wadami genetycznymi
Dzieci w spektrum autyzmu oraz z zespołem Aspergera
Dzieci z zaburzeniami mowy
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Dzieci z nadmierną potrzebą ruchu – które „niepotrafiące usiedzieć w miejscu”
Dzieci z grupy ryzyka – wcześniaki oraz dzieci z uszkodzeniami okołoporodowymi
Dzieci z trudnościami w koncentracji uwagi
Dzieci z opóźnieniem psychoruchowym