Żłobek i Przedszkole Montessori Skip to main content
Żłobek i Przedszkole Montessori

Integracja sensoryczna

Co to jest integracja sensoryczna?

Twórcą Integracji Sensorycznej była amerykańska psycholog i terapeutka zajęciowa dr Anna Jean Ayres, która całe swoje życie poświęciła na obserwację i badanie przyczyn zaburzeń Integracji Sensorycznej oraz sposobów radzenia sobie z problemami. Integracja Sensoryczna jest procesem, podczas którego mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje oraz łączy ze sobą informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów. U większości dzieci proces ten przebiega w naturalny sposób, podczas typowych aktywności dla danego etapu rozwoju. U niektórych dzieci proces integracji nie przebiega w sposób prawidłowy lub też rozwija się w niewystarczającym stopniu. U tej grupy dzieci mogą pojawić się problemy w rozwoju, nauce, a nawet problemy z zachowaniem.

Najważniejsze objawy dysfunkcji Integracji Sensorycznej to:

•    często potyka się, przewraca
•    nie toleruje zabaw związanych z brudzeniem rąk
•    nie lubi lekkiego dotyku a toleruje mocny
•    nie lubi mycia twarzy i zębów, obcinania paznokci, czesania itp.
•    szybko się męczy
•    jest stale w ruchu (biega, kręci się, skacze, huśta się)
•    nie lubi zatłoczonych miejsc

•    nie lubi zabaw ruchowych, gier sportowych
•    nie reaguje na ból
•    nie lubi określonych tkanin ubraniowych (np. wełna)
•    ma opóźnioną mowę lub trudności z wymową
•    podczas zajęć stolikowych często podpiera głowę
•    nieprawidłowo chwyta kredkę, długopis


Diagnoza SI:

Terapia SI poprzedzona jest wnikliwym wywiadem z rodzicami, obserwacją dziecka podczas zabawy spontanicznej i kierowanej.

Podczas 3 spotkań certyfikowany terapeuta przeprowadza próby kliniczne i testy, a na ostatnim spotkaniu zostaje omówiona szczegółowo diagnoza.

Na czym polega terapia?

Integracja Sensoryczna – jest terapeutyczną i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi. Terapia integracji sensorycznej odbywa się w sali, wyposażonej w specjalistyczne przyrządy. Sprzęt ten przeznaczony jest do stymulacji systemu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego, ale również wzrokowego, słuchowego i węchowego. Dla dziecka jest atrakcyjną formą zabawy.

Metoda SI wykorzystywana jest w pracy z dziećmi:

•    ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, takimi jak: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, słaba koncentracja uwagi
•    z ADHD, ADD
•    z mózgowym porażeniem dziecięcym
•    z wadami genetycznymi
•    z autyzmem, zespołem Aspergera
•    z zaburzeniami mowy
•    z upośledzeniem umysłowym
•    z potrzebami ruchowymi, które nie potrafią „usiedzieć w miejscu”
•    z grupy ryzyka, wcześniaków z uszkodzeniami okołoporodowymi
•    dzieci z trudnościami w koncentracji uwagi
•    z opóźnieniem psychoruchowym